Saturday, November 30, 2013

Melazimi Surah AL-Ikhlas



Ada kaitan yang kuat di antara 2 surah lazim ini bagi meneguhkan tauhid yang membezakan Islam dan agama lain. Surah Al-Kafirun dan Surah Al-Ikhlas bacaan yang biasa dibaca dalam solat. Biasanya surah Al-Ikhlas dibaca pada rakaat yang ke-2 dan ramai yang membacanya disebakan ia mudah. Malahan dihafal oleh semua peringkat orang samada kecil atau pun besar. Kalaulah mereka mengetahui besarnya kelebihan surah ini lalu menghayati tujuan ia membacanya, maka sudah tentu surah ini menjadi amalan harian mereka.

Sebab itu semasa zaman nabi, ada sahabat yang mengimani solat mengerap bacaan surah Al-Ikhlas ini. Apabila sahabat yang lain mengikuti ia dan amalan ini diamalkan setiap kali solat maka ada sahabat yang kurang berpuas hati. Sedangkan sahabat ini cukup terhormat tetapi bacaan surah tidak berubah lalu hal ini disampaikan kepada pengetahuan baginda Nabi. Maka, Rasulullah menyuruh bertanya kepada sahabat itu semula. Lalu sahabat itu menyatakan bahawa ia melazimi bacaan surah itu kerana dalamnya membicarakan sifat-sifat Allah.

Ada satu kisah dimana Rasullullah sedang berjalan melepasi satu jemaah yang sedang membaca surah Al-Ikhlas, lalu baginda menyebut "masuklah". Maka sahabat-sahabat bertanya, masuk kemana Rasullullah lalu baginda menjawab, "jannah".

Begitu besar makna surah ini bagi mereka yang mengetahui. Maka sama-samalah menjadikan surah Al-Ikhlas ini amalan harian walau dimana berada.

No comments:

Post a Comment