Saturday, July 6, 2013

Mengumpat..kaedah bertaubat dari pandangan Islam

Mengumpat adalah satu daripada sifat tercela yang dimurkai Allah SWT. Apakah orang yang mengumpat ini perlu bertaubat dan sekiranya ia perlu melakukan taubat, bagaimanakah kaedah taubatnya itu? Begitu juga persoalan apakah perlu ia menjelaskan umpatan secara jelas kepada orang yang diumpatnya atau bolehkan ia hanya menyatakan secara umum tentang kesalahannya sebagai salah satu isyarat terima taubatnya?

Ulama meletakkan 3 pandangan seperti yang dinyatakan oleh Al-Sheikh Prof. Dr Qardawi. Imam Ahmad dalam masalah Qazaf berpendapat dimana perlu menjelaskan dan memohon pelepasan dari orang yang diqazafnya dalam masalah umpat dan cerca.

Pendapat mazhab syafie, Imam Abu Hanifah dan Imam Malik juga mensyaratkan supaya orang yang diumpatnya perlu diberitahu serta memohon pelepasan seperti yang disebutkan oleh pengikut mereka dalam kitab-kitab. Mereka berhujah yang dosa tersebnt adalah hak manusia. Selagi ia tidak dihalalkan oleh tuannya, selagi itulah ia tidak gugur.

Disyaratkan juga supaya dinyatakan secara jelas satu persatu pada orang yang tidak mahu memberi pengampunan disebabkan ia menyangkakan sekiranya tidak diberitahu secara mendalam umpatannya kemungkinana tidak dihalalkan. Sebagai contoh, "Saya telah mengumpat kamu selama 5 tahun". Boleh jadi orang yang mengumpat tidak dihalalkan umpatannya kerana ia telah melakukan umpatan itu berkali-kali dan bertahun-tahun mengumpat.

Kesalahan yang dilakukan terdapatnya padanya 2 hak iaitu, hak kepada Allah dan hak kepada manusia. Bertaubat dengan cara memohon dilepaskan adalah hak manusia manakala penyesalan antarnya dengan Allah adalah hak Allah SWT. Maka itu, orang yang membunuh tidak diterima taubatnya sekiranya tidak mendapatkan pelepasan dari wali damnya...

No comments:

Post a Comment