Monday, July 8, 2013

Ramadan bulan pilihan Allah

Ramadan kareem,
 
 
Bulan Ramadan adalah bulan peningkatan iman yang mana seorang hamba menyatakan keikhlasan kepada penciptanya. Keikhlasan yang benar-benar tulen perlu digali dengan kaedah menyucikan rohani daripada penyakit-penyakit hati termasuklah penyakit dusta dan sebagainya. Sebab itu, Ramadan juga dikenali sebagai bulan kesucian dan proses kesucian dalam bulan Ramadan ini menatijahkan kesan penyucian jiwa yang berterusan sepanjang masa.
 
Dengan Allah memilih Ramadan sebagai bulan yang barokah, manusia dapat menyaksikan teladan-teladan hidup yang dilaksanakan dalam bulan Ramadan akan terlihat pada bulan-bulan yang lain. Lalu insan ini akan menghidupkan dan menempuh bulan-bulan tersebut tanpa melakukan amalan-amalan buruk tadi.
 
Sesungguhnya Allah memilih salah satu waktu untuk mendidik hambanya atas kemanisan taklif. Sekiranya manusia memahami akan pemilihan dari Allah SWT berbanding pemilihan manusia, nescaya manusia akan mengetahui perbezaan yang amat tinggi. Maka sebab itu, pilihan Allah SWT terhadap sesuatu perkara hanyalah semata-mata untuk disebarkan kepada seluruh makhluknya. Allah memilih bulan Ramadan sebagai bulan yang diturunkan Al Quran yang membawa ayat-ayat Allah; adalah untuk disebarkan pada setiap zaman.
 
Ramadan yang dipilih Allah adalah bulan untuk manusia menyucikan dan memperbaiki diri untuk Allah. Ramadan dijadikan bulan untuk memberikan kesempatan kepada manusia menjalani proses penyucian secara berterusan.
 


No comments:

Post a Comment