Saturday, June 22, 2013

Belenggu Harta..Melerai Punca Kuasa Simpulan..




Impian insan sentiasa mendambakan yang indah-indah. Kehendaknya ingin dipenuhi sepanjang masa dengan pengaruh, harta malahan kepopularan. Tidak berharta mengambarkan insan ini miskin, malas dan mungkin kurang bijak. Tidak dikenali bermakna tidak menjadi "figure" semasa serta dan bukanlan idola idaman. Tidak berpengaruh menunjukkan bukan tempat untuk meminta dan menjadi tabung simpati. Semua ini hanyalah simpulan dari pandangan sisi dunia semata. Pandangan yang menjadi kabus yang menutup lanskap pemandangan di horizon yang luas ciptaan Ilahi.

Kalaulah insan yang berharta ini dapat membuka simpulan tadi sudah tentu hartanya itu menjadi tali penyelematnya di akhirat nanti. Simpulan itu barangkali pada awalnya sukar dilepaskan. Akan tetapi, bagi insan yang sedar, sudah tentu ia mampu mencari punca. Untuk mencari punca memerlukan kesabaran yang tinggi. Itupun belum lagi pada ketika ingin meleraikan ikatan awal itu. Sudah tentu ikatan awal itu cukup kuat, sebab disitu punca kuasanya. Punca kuasa dari sudut yang cuba menahan sekiranya ada yang menguji untuk melepaskannya.

 Insan yang ingin membukanya perlu memulakan dengan mengharap bantuan Allah, maka didahului dengan menyebut nama Ar-Rahman dan Ar-Rahim. Kemudiaannya dengan menggunakan usaha, tekad dan kudrat ia mula meleraikan simpulan tadi. Dengan kesabaran yang penuh, hati akan menjadi tenang walaupun usaha yang pertama tidak menjadi, usaha-usaha yang seterusnya dilakukan tanpa rasa marah dan juga tanpa keluhan, akibat dari rasa sukar yang mungkin dilepaskan tanpa sengaja. Jika terlerailah punca kuasa asal simpulan itu, simpulan yang lain menjadi mudah untuk dilepaskan.

Begitulah kuat pegangan dan simpulan nafsu harta. Sekiranya berjaya dilepaskan, kehendak kepada harta yang meruah akan mudah dilenturkan. Simpulan tali telah menjadi lurus selurus air yang mengalir dalam terusan yang lurus. Maka mudahlah harta mengalir turun. Harta dari yang kaya akan mengarus kepada yang miskin tanpa rasa ragu-ragu sebagaimana air tadahan dari atas mengalir kebawah.

 Sikaya hanya mengharapkan rahmat Allah yang menjadi sokongan dan alat bantuan kecemasan di "Yaumil Masyar".

Wassalam..

No comments:

Post a Comment