Wednesday, June 19, 2013

Saling Perlu Memerlukan…dalam perspektif kerja…part I

Benda yang hidup sudah tentu ada kehidupannya. Yang membangunkan kehidupannya adalah apa yang ada pada jajaran kelilingnya. Contohnya kawasan padang pasir, hanya ada pohon kaktus atau lopak air yang kering ,tidak ada tumbuhan hijauan dan tidak juga sungai. Maka  benda hidup dikawasan tersebut makanannya hanya apa-apa yang diperolehi pada yang sedikit itu.
Sebab itu, kehidupan akan hidup bergantung pada apa yang ada pada persekitarannya. Nyawanya bergantung pada bantuan persekitarannya.  Nyawannya memerlukan sokongan makanan yang ada pada persekitarannya.  Biawak pasir makan adalah “vegetarian” kerana ia makan tumbuh-tumbuhan padang pasir dan adalah ia berbeza pemakanannya dengan jenis biawak yang ada di asia tenggara.
Begitu juga manusia, yang perlu pada sokongan dan bantuan untuk hidup. Bagi yang bergelar pekerja, pekerjaannya yang menentukan apa yang ia perlu lakukan. Seorang “programmer”, tugasnya membuat “coding” untuk membina sistem aplikasi. Seorang arkitek, melukis dan melakar plan bangunan mengikut spesifikasi tertentu. Begitu juga jurutera mekanikal, memastikan supaya mesin automatic berfungsi dan bekerja dengan tahap optimum.
Apakah tanpa komputer, adakah seorang programmer boleh membuat aturcara program? Sudah tentu tidak kerana aturcara program memerlukan bukan sahaja komputer tetapi perisian untuk coding tersebut. Alatan sokongan ini diperlukan sebagai bantuan kepada tujuan kerja yang dilakukan. Jika diselidiki lebih mendalam lagi, perisian coding juga pelbagai. Contohnya, ada Visual Studio, Dreamweaver, Netbeans,Eclipse dan sebagainya. Variati yang pelbagai memberikan pilihan kepada programmer menyokong kepada pembangunan applikasi itu sendiri. Bagi programmer yang mahir dalam Java berkemungkinan perisian Netbeans atau Eclipse menjadi pilihan begitu juga pada programmer yang berkubang dengan VB, sudah tentu Visual Studio menjadi pilihan. Kesemuanya  pilihan ini akhirnya digunakan untuk membangun sistem aplikasi yang sama, Cuma alatannya berbeza.
Kesemua alatan sokongan ini menjadi bantuan yang vital kepada programmer  yang ianya adalah benda hidup. Tidak dapat tidak ia sangat diperlukan untuk kelangsungan dan kejayaan sesebuah aplikasi yang menentukan kewujudan syarikat yang tunjangnya pada programmer tadi.

Persoalan tadi membawa kepada persoalan yang lain. Sudah tentu applikasi tadi dibangunkan dengan perisian yang dipakai. Apakah perisian yang dipakai itu wujud dengan sendirinya atau ia dibangunkan oleh benda hidup jua. Sudah tentu perisian itu dibangunkan oleh benda hidup jua. Iaitu manusia yang membuat perisian untuk membangun perisian lain....

No comments:

Post a Comment