Thursday, June 20, 2013

Leburkan kesulitan hidup dengan kekuasaan Allah



Fadhilah Asy-Syeikh Muhamad Mutawalli Asy-Sya'rawi dalam kitabnya "Dari limpahan Ar-Rahman" telah menukilkan bahawasanya 

"ada pun orang yang menghadapi kehidupan dan kemusykilan-kemusykilannya dengan kekuatan pencipta kehidupan maka sesungguhnya dia mampu mengatasi seluruh kesulitan hidup"

Siapakah yang dikatakan sebagai "orang yang menghadapi kehidupan dan kemusykilan-kemusykilannya" ini? Sudah tentu mereka adalah insan yang bernyawa yang ruang hidupnya telah sedikit disempitkan yang  belum menemui jalan keluarnya. Insan ini mungkin datang dari pelbagai bangsa dan golongan. Ada yang miskin yang sudah tentu dihimpit kesusahan. Ada yang kaya, juga sedang ditimpa masalahnya. Kesukaran menghadapi kehidupan ini akan dirasai oleh semua insan lantaran  itu apakah tidak ada jalan keluarnya? 

Sudah tentu ada jalan keluarnya. Sebab itu, Asy-Syeikh Mutawalli menyatakan hanya insan yang mengingati Allah akan menganggap segala kemusykilan yang dihadapinya itu "kecil" sahaja, tidak sedikit pun mempengaruhi emosi ketenangannya. Akan tetapi jika insan yang menghadapi kemusykilan hidup hanya dengan bersandarkan pada dirinya sahaja atau pada insan lain sudah tentu ianya telah menambah kesulitan yang telah sedia ada kerana insan itu menghadapainya pada kudratnya yang sedang sedia lemah.

Oleh itu, insan yang tidak meletakkan sepenuh kepercayaan kepada Tuhan Yang Maha Berkuasa, Maha Kuat lagi Maha Bijaksana, insan ini merasa bimbang dalam menghadapi masalah-masalah tersebut.
Berbeza bagi insan yang sentiasa berzikir mengingati Allah, maka ketika melalui kelemahan dan kesulitan insan ini memperolehi kerehatan dan keberanian dengan iman. Asy-Syeikh memberikan contoh: seorang lelaki tidak memiliki kecuali 1 ringgit lalu yang 1 ringgit itu hilang dalam simpanannya. Lelaki ini sudah tentu tidak dapat mengatasi segala kemungkinan ini tanpa rasa kesedihan dan keduakaan kerana itu sahaja yang ada padanya. Berbanding pula dengan seorang lelaki yang hilang 1 ringgit dari beribu-ribu ringgit, maka lelaki ini tidaklah berdukacita.

Oleh yang demikian, semangat yang kuat hanya datang dari keteguhan iman daripada hati yang mengingati Allah yang tidak melemahkan insan dan tidak menjadikan insan itu putus asa dari ujian-ujian hidup. Insan yang mengatakan dirinya lemah sebelum benar-benar terbukti lemah adalah merupakan 1 kelemahan yang paling lemah.

Wassalam..


No comments:

Post a Comment