Tuesday, June 25, 2013

Dari Buku Studi Islam (Part 1): Doktrin Islam Yang Menimbulkan Kemerdekaan Dan Keberanian (1) - Prof Dr. Hamka


Beberapa ahli fikir barat sejak abad pertengahan dahulu sehingga kini di antaranya ialah Thomas Carlyle, Gustave le Bon, Olswald Spengler dan terakhir adalah Arnold Toynbee dan beberapa penyelidik sejarah yang lain telah mengeluarkan pendapat dan hasil penyelidikan mereka yang tidak berprasangka, tentang hebatnya perubahan besar dan peranan yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW sebagai Pengasas Masyarakat Islam tidak boleh sekali lalu sahaja, kalau benar-benar ingin membina sejarah islam yang lengkap.
Haji Abdul Malik Karim Amrullah

Thomas Carlyle menamakan Nabi Muhammad SAW sebagai salah seorang pahlawan Pembangun Dunia yang dikira sebagai rentetan yang membawa kemajuan kemanusiaan.

Olswald Spengler telah menyebutkan bahawa kebudayaan dan peradaban saling bersambung bermula sejak dari peradaban Yunani Kuno yang kaya dengan falsafah sehingga kepada pembangunan Kebudayaan Barat Moden yang mana sebelumnya telah melalui proses Kebudayaan dan Peradaban yang dibangunkan Islam.
Islamlah yang menjadi pewaris kepada kebudayaan dan peradaban Yunani dan islamlah juga yang menjadi saluran paling penting bagi kebangkitan Eropah Barat Moden melalui peperangan salib. Ini terbukti dari peradaban dan kebudayaan yang ditinggalkan di Sepanyol pada 1492 setelah tidak lagi berkuasa disana.

Secara keseluruhan, penyelidik sejarah sangatlah kagum, mengapa satu bangsa nomad, badwi dan perompak yang tidak mempunyai sejarah, belum ada bangsa, yang dalam masa tidaj sampai 1/4 abad sesudah Nabi wafat sudah dapat mengalahkan 2 kerajaan gergasi iaiti Rom Timur di Byzantine dan kerajaan Parsi di Madain. Wilayah kedua-dua kerajaan besar ini jatuh satu demi satu sebagaimana jatuhnya bangunan dari kertas ke bawah taklukan Islam. Mesir dan Syria, dua semenanjung di bawah kuasa Rom dan pemerintahan Hercules itu sendiri berpusat di Syria (Damaskus) terpaksa meninggalkan negeri itu. Tak kala Nabi masih hidup, berlakulah peperangan Mu'tah yang mana kekuatan tentera islam sekitar 3000 orang hampir lenyap apabila menentang tentera Hercules yang jumlahnya hampir 200 000 orang. Selepas 10 tahun berlalu, kaisar tersebut terpaksa meninggalkan Syria kerana dia tidak dapat lagi membendung kebangkitan kuasa baru. Pada ketika berangkat untuk meninggalkan Syria, ia berkata:

       " Selamat tinggal Syria! Mungkin kami tidak kembali lagi!"

Palestin yang pada ketika itu menjadi pusat gereja kristian timur menyatakan yang Palestin telah ditakluki oleh kekuasaan Islam dan paderi besar kristian meminta supaya Saidina Umar sendiri hadir ke Palestin untuk penyerahan Palestin dari Paderi tersebut.

Demikian juga penaklukan Kerajaan Parsi, di mana Sa'ad Bin Abi Waqash ketika itu menjadi panglima islam telah datang menakluk negeri itu dari Kaisar Ardasyir. Semasa tentera islam datang menyerang Parsi, Ardasyir melarikan diri dari istana.

No comments:

Post a Comment